5. osztály_Eszközhasználat, beszéd és a korai közösségek
Eszközhasználat
-
az ősemberek az első szerszámai
o először
is vettek egy követ, ami nagyjából elfért a markukban
o majd
vettek egy nagyobb követ és elkezdték a kisebbet ezzel ütögetni, amiről
lepattogzottak darabok
o 3
féle szerszám jött így létre:
§
kalapácskő: ezt használja ütésre
·
ezt önmagában is lehetett használni, például ha
van egy csont, amiből meg akarja valaki szerezni a velőt, akkor ezzel feltöri
§
szakóca: lepattogzott a tetejéről pár lemez, így
élesebb lett a pengék
·
kutatók őskori svájci bicskának is nevezik, mert
nagyon sok mindenre használták
o
koncentráltabb ütést lehetett vele kifejteni,
miközben az ember erősen tudja tartani a markában
o
jó lehetett egy nagyobb állat bőrének
lenyúzására, végtagjainak levágására, növényeket, de fát is megmunkáltak vele
o
úgy tűnik hihetetlen népszerű volt, nagyon sok
ilyet találtak a kutatók
§
a lepattogzott lemezek vágásra lehettek jók
o Mikor
jelentek meg az első szakócák?
§
2,6 millió éves kőszerszámok a legrégebbről
ismert kőszerszámok, amik egy etiópiai lelőhelyről kerültek elő
-
A szerszámhasználat az, ami megkülönböztet minket a
majmoktól? Ez lenne egy nagy lépés az evolúció történetében? Vagy ez ugyanúgy
megvan a majmoknál, csak az ember kicsit jobban és kiterjedtebben csinálja?
-
Ezt megvizsgálva tettük fel a kérdést: Használnak-e a
főemlősök szerszámokat?
o a
válasz: igen
o csimpánzok
és a termeszek
§
az 1960-as években egy Jane Goodall nevű kutató
tanulmányozta a csimpánzokat és fedezett fel egy érdekes jelenséget
§
a csimpánz egy ágat egyenesre hámoz és bedugja a
termeszvárba, a termeszek megtámadják az ágat, a majom kihúzza és lenyalja az
ágat
o csimpánzok
diót is törnek
§
egy fahasábon vagy kövön egy kalapácsként
használt kővel, mivel a dzsungelben nincs sok alkalmas fahasáb vagy kő gyakran
vissza is térnek a diókkal ugyanarra a helyre
§
ez talán az egyetlen dolog, amire a csimpánz a
kicsinyét is megtanítja
o Meg
tudjuk-e tanítani a majmoknak az ősember szerszámkészítését? Képesek-e rá
agyban?
§
a kísérletek alanya egy bizonyos Kanzi nevű,
1980-ban született bonobo volt
·
a bonobo a csimpánzok közeli rokona
§
az ember ujjai (rövidebb ujjak és nagyobb
hüvelykujj) alkalmasabbak két kő egymáshoz ütéséhez, mert a csimpánz, ha hosszú
ujjait körbetekeri a kövön magát üti meg vele
§
Kanzi végül kis távolságról hozzávágta az egyik
követ a másikhoz, ami nagyjából hasonló eredményre jutott így, mint az
ősembernél
§
vagyis hasonló agyi felkészültsége van, csak más
technikával oldotta meg a kérdést
-
összefoglalás:
o a
szerszámkészítés még nem igényelt nagyobb agyi kapacitást, mint a ma élő
csimpánzoké, de az emberelődök viselkedésének evolúciójában fejlődés volt
o de
van fontos különbség is majmok és emberek között
§
a majmok főleg szerves anyagokból készült
szerszámokat használnak: fa, levél
§
az ember a fa mellett követ, fémeket is használ
nyersanyagként
o a
majmok csak használnak szerszámokat, míg az ember készít is
Tűzhasználat
-
amire
az ősember a tüzet használhatta
o
meleget
ad
o
megsüti
az ételt
o
a
vadállatok ellen védelmet biztosít
o
fényt
ad
o
közösségteremtő
ereje van
-
Hogyan
tudott az ősember tüzet gyújtani?
o
kezdetben
valószínűleg a természetben találkozhatott a tűzzel és így ismerhette ki
jellemzőit
o
Hogyan
találkozhatott a természetben tűzzel?
§ villámcsapás után
§ vulkánkitörésnél
§ nagy szárazság idején kialakulhatnak
könnyen erdőtüzek
-
később
maga is megtanult tüzet csiholni
A beszéd kialakulása
-
a fő kérdéseink:
o Mikor
jelenik meg a beszéd az embernél?
o Milyen
változás történt és hol történt ez a változás, hogy az ember képes a beszédre?
o Tudnak-e
az emberszabású majmok beszélni?
-
Miért nehéz megválaszolnunk ezeket a kérdéseket?
o mert
semmilyen régészeti leletünk nem lehet a nyelvvel kapcsolatban, a beszéd nem
tud megkövülni, hogy aztán kutatók évezredekkel később kiássák
o ezáltal
a beszéd megjelenése kapcsán sok a bizonytalanság
-
Milyen változás történt és hol történt ez a változás,
hogy az ember képes a beszédre?
o a
torok, a száj, a fülre: a tudósok szerint a Neander-völgyiekben már megjelennek
azok a változások ezekben a szervekben, ami a mai emberre jellemző
-
a kommunikáció nem csak a beszédet jelenti, hiszen a
siketek is képesek a bonyolult kommunikációra
o ez
azt jelzi, hogy nem csak a szájra vagy a torokra van szükségünk, ahhoz, hogy
úgy beszéljünk, ahogy tudunk, hanem az agyunkra is
o Vajon
a majmok, akik nem tudnak beszélni, tudnának-e úgy kommunikálni, mint az ember?
§ az
1965-ben született Washoe nevű csimpánz 2007-ben halt meg
§ ő volt
az alanya Allan Gardner pszichológus kísérletének, amiben arra kereste a
választ, hogy meg tudja-e egy csimpánz tanulni az amerikai jelnyelvet, amit a
siketek használnak
§ Washoe
5 évesen kezdte tanulni a jeleket és hihetetlen fejlődést produkált: élete
végén 300 jelet ismert
§ viszont
Washoe mégsem tudott mindent: ugyanis nem tudott egyszerre több jellel
kommunikálni, legfeljess 2-3 jelet tudott összeilleszteni
·
tehát lehet, hogy ismerte a bolt, az alma, a
menni, a venni, a tegnap szavakat, de nem tudta kifejezni azt a mondatot, hogy
„Tegnap elmentem a boltba almát venni.”
·
ezt már egy 2-3 éves gyerek meg tudja csinálni
§ a
kísérlet végső eredménye tehát az lett, hogy hiába tudnak sok jelet megtanulni
a legokosabb csimpánzok, az agyuk nem olyan fejlett, mint az emberé, mert az
összetett kommunikációra nem alkalmasak, vagyis mondatokat, nyelvtani elemeket
már nem tudnak használni
·
számunkra az a fontos, hogy ezek szerint az
emberi agy az evolúció során valamikor megváltozott és kifejlődött az
összetettebb kommunikációra való képesség
-
Próbáljuk akkor megvizsgálni az emberelődök agyát!
o ez
nagyon nehéz, ugyanis maradtak fenn koponyadarabok, de az agyak mind
lebomlottak, a koponyából pedig az agy szerkezetére nem nagyon lehet
következtetni
o de
a tudomány végül mégis talált egy választ, ezt pedig egy 1,9 millió éves „ügyes
ember” csontvázat alapján tudta megtenni
§
a koponya bal oldala nagyobb, erősebb volt, mint
a majmok koponyájának ez a része
·
ez a mai ember agyának az a része, ami felelős a
kommunikációért és a beszédért
o
az, hogy ki tudjuk mondani a mondatokat, egymás
után illessztjük a szavakat csak ezzel működik
o
akinek ez a része az agyában sérül, az nem tud
rendesen beszélni, ezt a betegséget afáziának hívjuk
·
tehát az „ügyes ember” már nagy valószínűséggel
képes lehetett az olyan összetett kommunikációra, mint a ma élő ember
A korai közösségek
-
a legkorábbi közösségek
o van
egy nagyon hires régészeti feltárás, ami segítségünkre lehet, ha az ősemberek
életőről, mindennapjairól akarunk képet kapni:
§
ez az izraeli “Gesher Benot Ya’akov” nevű
lelőhely [nem kell megtanulni a nevet]
§
őseink körülbelül 800 000 évvel ezelőtt
éltek itt és a régészek nagyon értékes leleteket tártak fel
§
fő érdekessége: a tábortüzek helyei: innen
származnak a legősibb bizonyítékok a tábortűzre
§
úgy tűnik pontosan úgy nézett ki az ősember
közössége, mint egy kempingezés
·
az ősemberek megszervezték ezt a helyet,
kialakítottak minden fontos tevékenységnek egy külön részt
o
volt olyan hely, ahol halat fogtak
o
volt olyan hely, ahol a halat felvágták és
előkészítették
§
itt a régészek sok halcsontot, szálkát találtak
o
a tűzben égett magokra bukkantak: például
megpörkölődött pisztácia-magokra
§
az ásatás egyik fontos kérdése az volt, hány
ember élhetett itt egy időben
·
a régészek válasza: olyan 30-40: ekkorák
lehettek a korai közösségek
-
az ősemberek lakóhelye
o barlangokban,
csontból, fából, sárból tapasztott „kunyhókban” éltek
o a
védelem, a víz közelsége és a termékeny környezet voltak fontosak számukra
-
Mi volt a legfontosabb tényező, ami alapján valaki
feladatot kapott magának a közösségben?
o a
fő feladat az élelemszerzés volt
o a
férfiak vadásztak, a nők és gyerekek gyűjtögettek
o a
sérült vagy beteg tagoknak is megtalálták a helyüket és akkor is segítették
őket, ha azok már nem voltak hasznos tagjai a közösségnek
§
Shanidar 1
·
Irakból került elő és a helyet, ahol találták
hívják Shanidarnak
o
egy barlangban maradt meg a csontváz
o
körülbelül 50 000 éves
o
a neandervölgyi ember alfajához tartozott
·
az egyik érdekesség a csontváz életkora: a
tudósok úgy becsülik, hogy 45 éves kora körül halhatott meg
o
a korszakban ez viszonylag idősnek számított
·
az egyik kar amputálva volt
o
valamilyen baleseben veszíthette el
o
az amputáció azonban nem öreg korában
következett be, hanem korábban
·
a közösség tagjainak segíteniük kellett őt
·
ez azt jelenti, hogy ezek az ősemberi
közösségekben az együttérzés, a mások tisztelete is megjelent már
-
ezek a közösségek gyűjtögető-vadászó életmódot éltek
o Mit
jelent a gyűjtögetés? Mit gyűjtögettek?
§
tojásokat, diókat, gyümölcsöket, bogyókat
-
a vadászat
o a
barlangfestményeken találhatjuk meg, milyen állatokra vadásztak
§
ló, bölény, mamut, medve, zsiráf, antilop
o az
első komolyabb fegyver a dárda volt
§
a dárda nagyon egyszerű volt: egy bot, aminek a
végére egy szakócát illesztettek
§
de ezek még nem hajítófegyverek voltak, hanem
közelről használták őket
§
tehát nem távolról eldobták a mamut vagy a
bölény felé, hanem közel kellett merészkedni az állathoz
o ez
egy nagyon bátor és kockázatos életformát jelentett
§
a régészek számtalan csontvázat találtak
sérülésekkel Európában és Nyugat-Ázsiában
§
rendszeres a sérülés a koponyán, a bordáknál, a
combokon
o a
taktika
§
taktikát dolgoztak ki, aminek a lényege az volt,
hogy az állatot csapdába ejtsék
§
ehhez tudniuk kellett, honnan és mikor jön az
állat, és el kellett érniük, hogy az a csapda felé menjen
§
a csoporton belüli együttműködésre és
kommunikációra volt ehhez szükség
§
az embereknek a képességeikhez mérten különböző
szerepe volt
-
az ősember által készített tárgyak – példák:
o
nyaklánc, szobor, gyöngyö, karkötő,
barlangfestmények
-
Mi a művészet?
§ mindenkinek
más a tulajdonsága, a szépérzéke, mást tart neki illőnek, így a használati
tárgyakból (pl: kalapács) is sok féle van a piacon
o
a Tatán talált őskori lelet
§
ezen a tárgyon láthatunk egy természetes vágást
és keresztbe, szimmetrikusan egy mesterséges vágást is, aminek funkciója nem
volt
§ ez
az egyik legkorábbi olyan tárgy, amin látunk egy olyan dolgot, egy belekarcolt
vonalat, aminek látszólag nincs hasznossági funkciója
§ valaki
azért karcolta bele, mert így szebbnek találta és így ezt már művészetnek
tarthatjuk
o
a használati tárgyakon is tehát sok olyan
díszítés van, amit már művészetnek tekinthetünk, a gyöngyök, nyakláncok vagy
szobrok pedig már magukért a művészeti értékükért jöttek létre, úgy hogy komoly
használati értékük nincs is feltétlenül
Megjegyzések
Megjegyzés küldése