7. osztály_órai jegyzet_A társadalom átalakulása


Ismétlés – Az ipari forradalom hatásai

-          nagy népességnövekedés
o   a városi népesség különösen nagy mértékben nő
-          a munkakörülmények
o   forrás és képek a gyerekmunkáról
-          a munkások helyzete
o   hosszú munkaidő
§  akár 16-18 óra egy nap
o   kevés fizetés
o   veszélyes munkakörülmények
§  zárt, rossz levegőjű helyiségek, monoton munka
o   nincs biztosítás
§  a 20. századig nincs nyugdíj
o   rossz lakhatási körülmények
§  a város szegénynegyedeiben összezsúfolódva éltek nagyon sokan
o   gyerekmunka
§  a gyerekeknek és a nőknek kevesebbet fizettek, így a profitorientált világban megérte őket alkalmazni

A munkásmozgalom

-          a 19. század második felében a munkások kezdik megszervezni magukat, hogy céljaikért közösen lépjenek fel
-          géprombolások
o   az első, spontán reakciói a munkásoknak a gépromboló mozgalmakban jelentek meg
§  ez azt jelenti, amire gondolhatunk: a gyárakban erőszakosan a gépeket verik szét
o   Miért fordulhattak a gépek ellen?
§  úgy gondolták, hogy a gépek elveszik előlük a munkát
§  hiszen egy-egy gép sok ember munkáját el tudja végezni, akiket így el lehet bocsátani
-          ezt követően megjelenik a munkások átgondoltabb szerveződése
o   a gyárakban szakszervezetek alakultak, akiknek a munkások érdekeinek képviselete volt a feladatuk
o   az egyes országokban a szakszervezetek összefogtak, hogy ilyen szinten is harcoljanak a munkások érdekeiért
§  óriási taglétszámmal rendelkeztek
o   munkáspártok alakultak
§  az első munkáspárt az 1875-ben alakult Német Szociáldemokrata Párt
§  egyszerű beszédmódjuk nagy vonzerőt jelentett
o   összefoglalóan a munkások politikai fellépését, szerveződését munkásmozgalomnak hívjuk
-          Milyen követeléseket fogalmazhattak meg a szakszervezetek és a munkáspártok?
o   magasabb fizetés
o   jobb munkakörülmények
o   kevesebb munkaidő
o   a gyerekmunka eltörlése
o   a biztosítás bevezetése
o   az általános választójog bevezetése
§  ekkor a legtöbb európai államban a nők mellett a szegényebb rétegek is ki voltak zárva a választójogból
§  ha mindenki választójogot kap,. akkor a munkáspártok jó eséllyel indulnak a választásokon, képviselve a munkástömegeket
-          a munkásmozgalom egyik fő jellemzője a munkások érdekének érvényesítése mellett az internacionalizmus
o   nemzetek felettiséget jelent
o   a munkások a különböző országokban hasonló helyzetben voltak, egy angol munkás sokkal inkább tartozott egy közösségbe egy német vagy spanyol munkással, mint egy angol lorddal vagy polgárral
o   ezért a munkásmozgalom azt mondta, hogy nem nemzetben kell gondolkozni, hanem társadalmi osztályokban: a világtörténelem a különböző osztályok (polgárság, munkásság, parasztság) küzdelméből áll, nem pedig a nemzetek küzdelméből
-          a munkásság harcai
o   a szakszervezetek és a munkáspártok igyekeztek kihasználni a munkásság nagy létszámát a gyakorlatban, ha a választásoknál nem is lehetett
§  nagy tömegrendezvényeket szerveztek
§  sztrájkokat szerveztek
·         ez munkabeszüntetést jelent
·         az általános sztrájk, amikor nem csak egy üzem, nem csak egy szakma, hanem az összes munkás sztrájkol egy államban
·         ezt csak a szakszervezetek tudták megszervezni
§  a barikádok
·         olykor fegyveres összecsapásra is sor került a tüntetők és a rendőrség vagy katonaság között
·         a tüntetők ilyenkor barikádokat emeltek az utcákon és ezek fedezékében védték magukat
·         ez máig jelen van: pár hete a kijevi tüntetők is barikádokat emeltek

A munkásmozgalmak ideológiája

-          a 19. században megjelentek azok az elméletek, világmagyarázatok, vagyis ideológiák, amik a munkásmozgalom szellemi hátterét adták
o   ezek, a néha egymással is vitatkozó gondolkodók azt igyekeztek elméletileg is bizonyítani, hogy a munkások követeléseit teljesíteni kell, sőt, hogy a munkásságnak kell irányítani az államot

-          Karl Marx és a kommunizmus
o   a leghíresebb filozófus, közgazdász a német Karl Marx volt, aki barátjával, Friedrich Engelsszel dolgozta ki tanait, amit marxizmusnak nevezünk
o   úgy gondolta, hogy az egész világtörténelem egy logikus, előre meghatározott úton halad
o   minden korszak szépen kifejlődik, majd eléri azt a pontot, ahol nem tud tovább fejlődni és egy magasabb rendű korszak kezdődik el
o   a korszakok közti átmenet a nép lázadása, forradalom útján valósul meg
o   a rabszolgatartó antik korszakot a feudalizmus követte, ezt a kapitalizmus, majd a kommunizmus fog kialakulni
o   Melyik korszakban tartott a világ ekkor?
§  a fejlett nyugati világ, ahol Marx élt a kapitalizmusban
§  Marx lényegében azt mondja, hogy a kapitalizmus rossz, hamarosan elér a bukásához és egy forradalommal eljön a kommunizmus
o   Hogyan fog kinézni a kommunizmus?
§  ez a végső, tökéletes rendszer, amiben az emberiség élni fog
§  megszűnik a magántulajdon, ami minden rossz okozója
§  helyette minden a közösség, vagyis az állam tulajdonába kerül
·         a gyárak, a bányák, a vasutak, az energiahordozók
§  egy nagyvállalkozó, egy gyáros csak a profitra hajt, a munkásoknak kevés fizetést ad, agyondolgoztatja őket veszélyes körülmények között, s a népesség 1%-a a gyáros, Marx szavaival kizsákmányoló réteg, és a 99% a szenvedő, kizsákmányolt munkás és paraszt
§  a kommunizmusban mindenki egyenlő lesz, nem lesznek különbségek az emberek között, a közösség tulajdonában lesz minden és központilag osztják el a javakat, így pénz sem lesz, mindenki megkap mindent
o   Mik a buktatói vannak ennek a rendszernek?
§  vannak szorgalmas, tehetséges, jól dolgozó emberek, akik ezek szerint nem kapnának többet mint a henyék
·         ez nem segíti a munkamorált
§  Kik fogják felügyelni, ellenőrizni, hogy ez ténylegesen így működjön?
§  ahol ezt a történelemben bevezették véres diktatúra alakult ki és az egyenlőség leginkább egyenlő szegénységként valósult meg, ahol 1%-nyi kommunista vezető élt jól
§  Mely országokban vezették ezt be a 20. században?
·         Szovjetunió és a keleti blokk, így Magyarország is, de ma is vannak kommunista államok: Kuba, Észak-Korea, Kína

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

5. osztály_órai jegyzet_A zsidó állam története

7. osztály_órai jegyzet_A kiegezés

7. osztály_órai jegyzet_A jakobinus diktatúra