5. osztály_órai jegyzet_A történelmi forrás
Mi a történelem?
-
a történelem a múltbeli események összessége
o a
történettudomány az a tudomány, amelyik az emberiség múltjával foglalkozik
§
ebből a mondatból nem csak a „múlt” szó, hanem
az „emberiség” is fontos: a történészek csak az emberiség történetével
foglalkoznak
-
Mi tartozik ebbe
bele?
o gyakorlatilag
minden
o kik
uralkodtak az egyes időszakokban, az egyes államokban
o milyen
háborúkat vívtak az államok egymás ellen, milyen békék, szövetségek jöttek
létre
o milyen
pénzeket használtak, mit bányásztak, termeltek a földeken, milyen technikákat
alkalmaztak az iparban, a mezőgazdaságban
o hogyan
éltek az egyszerű emberek, mit ettek, milyen ruhát hordtak
o mit
gondoltak az egyes emberek a különböző korokban a munkáról, családról, milyen
céljaik voltak, milyen problémáik, nehézségeik
Hogyan szerzünk
ismereteket a múltból?
-
példaként a kisbabakort hoztuk fel az órán
o megkérdezni
a szülőket, nagyszülőket, óvó nénit
o kikeresni
dokumentumokat: anyakönyvi bizonyítvány, óvodai dokumentumok, orvosi igazolások
o tárgyakat
keresni: kinőtt ruhadarabok, a gyermekjátékok, az első
mesekönyvek, a megtelt iskolai füzetek
o fényképek
és videó felvételek
-
mindazokat
a dolgokat, amelyek az elmúlt korokból megőrződtek a számunkra, és
hozzásegítenek bennünket a történelem megismeréséhez, történelmi forrásnak
nevezzük
o a
történelmi forrásoknak nagyon sok típusa van, hiszen valamilyen formában minden
fennmaradt emlék alkalmas arra, hogy a múlt megismerésének szolgálatába
állítsuk
o egy
babanapló vagy egy gyerekjáték történelmi forrássá válhat, ha valaki a saját
történetét akarja tanulmányozni
o a
forrásokat két nagy csoportra osztjuk:
§
írott források: kőtáblák, oklevelek, naplók,
jegyzőkönyvek
§
tárgyi emlékek: balták, szerszámok, fegyverek,
házak alapjai
Kik kutatják a
múltat?
-
három szakmát vizsgálunk meg
o a
történész
o a
régész
o a
nyelvész
Megjegyzések
Megjegyzés küldése