5. osztály_órai jegyzet_A történészek munkája


-          a történész munkájára, az iménti példa, a babakorok megvizsgálása már rálátást adott
o   1. felkutatják a forrásokat
o   2. összevetik ezeket
o   3. leírják, összefoglalják, hogy mit tudunk kiolvasni ezekből, következtetéseket tesznek és könyvek, tanulmányok formájában leírják azt, amire jutottak és ezek a történészi munkák felhasználásával állítják össze a tankönyveket
-          összefoglalóan: a történész munkáját úgy kell elgondolnunk, mint egy puzzle-játékot, ahol a puzzle darabkák a történelemi forrásokat jelentik, egy szerszámot, egy agyagkorsó-töredéket, egy papirusztekercset, egy sírfeliratot
o   az őskorból és az ókorból nagyon kevés puzzle-darabka maradt fenn, ezekből nehéz részletes leírást adni az adott korról, a történészeknek nagyon kreatívnak, ügyesnek kell lenniük, hogy a kevés darabkából megállapítsanak valamit, ahogy megyünk előre az időben egyre több puzzle-darabkánk van, könnyebb pontos leírást adni

-          a források néha félrevezetőek is lehetnek
o   a kadesi csata
§  a Kr,. e. 13. században, olyan 3200 évvel ezelőtt az ókori egyiptomi birodalom és a korban erős hettita birodalom hadseregei csaptak össze kadesnél
§  a II. Ramszesz vezette egyiptomiak a Muwatallis hettita király által szervezett kis-ázsiai–szíriai szövetség ellen vonult Szíriába
§  több egyiptomi felirat és papirusztekercs is megőrizte a csata leírását, ebből olvasunk pár részletet:
·         „Hatti legyőzött fejedelmének ellenséges (csapatai) bekerítették őfelsége kísérőit … Mikor őfelsége meglátta őket, gyorsan felállt, és úgy dühöngött ellenük, mint atyja, Mont, Thébai ura. Magára öltötte harci díszét, felvette páncélját … Felszállt a „Győzelem Thébaiban” (nevű) nagy fogatára, gyorsan (átvette) a vezetést. Egyedül volt az élen. Hatalmas volt őfelsége, s hős volt a szíve. Nem lehetett megállni előtte. Tüzet szórt mindenütt a közelében, s felperzselte az összes idegen országot tüzes leheletével. Vadak voltak a szemei, mikor látta őket, s a hatalma úgy lángolt ellenük, mint a tűz. … Őfelsége behatolt a Hatti legyőzött fejedelméhez tartozó ellenséges csapatok és a sok idegen ország közé, akik velük voltak. … lemészárolta Hatti nyomorult, legyőzött fejedelmének összes ellenséges csapatait összes vezéreivel…együtt. Hasonlóképpen minden idegen ország fejedelmét, aki vele jött. A csapatok és a harckocsizók arcukra buktak, egyik a másikra. Hullarakássá lettek lovai előtt.”
·         Ki nyerte az ütközetet?
o   egyértelműen Egyiptom, Ramszesz hősiességével
o   később azonban előkerült Hattusas romjai közül, a hettiták levéltárából is egy levél, ami leírta, hogyan győzték le a hettiták Egyiptomot
o   a történészek összevettették a két forrást és arra jutottak, hogy Ramszesz sikere inkább egy sikeres menekülés története, a csata inkább döntetlennel végződhetett
·         a Ramszesz személyére vonatkozó, eltúlzott cselekedetek természetesen távol állnak a valóságtól, amint az is, hogy az Egyiptomban megörökített feliratok a fáraó dicsőségét és az egyiptomi sereg győzelmét hirdetik
·          az egyiptomi feliratok alapján az utókor joggal hihette azt, hogy az egyiptomiak számára sikerrel zárult a hadjárat, s ha nem kerül elő egy másik forrás az egyetemeken ma is ezt a verziót taníthatnák
§  az egyes szereplők sem biztos, hogy helyesen emlékeznek vissza bizonyos dolgokra
§  egy háborúból egy győztes parancsnok, egy sorkatona, egy ápolónő vagy egy anya, aki elveszíti a fiát másképpen emlékszik
-          a történészi munkának tehát nagyon fontos szabályai vannak
o   minél több forrást kell összegyűjteni
o   nem kell egyből elhinni mindent egy forrásnak
§  vannak hamisítványok is, de véletlenül félrevezető források is
o   a forrásokat, az elbeszéléseket mindig komolyan össze kell vetni egymással és a megmaradt tárgyi emlékekkel
§  minél több forrás vág egybe, annál megbízhatóbb az információ
o   minél közelebbi a forrás az adott eseményhez, annál megbízhatóbb
§  az adott történelmi eseményről próbáljunk egykorú forrást találni

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

5. osztály_órai jegyzet_A zsidó állam története

7. osztály_órai jegyzet_A kiegezés

7. osztály_órai jegyzet_A jakobinus diktatúra