7. osztály_órai jegyzet_A reformkövetelések II.


-          a robot eltörlése
o   Mi a robot?
§  más néven a munkajáradék
§  a jobbágy ingyen munkával művelte a földesúr földjét, a majorságot
§  ez évente akár 150-200 nap munkát is jelenthetett
o   ezt, mint az egyik jobbágysághoz kötődő feudális szolgáltatást természetesen el kell törölni a polgárosodás hívei szerint
o   a gazdaságot különben is hátráltatja, hiszen a jobbágy nem érdekelt a pontos és gyors munkában
§  a jobbágyokat a robot eltörlése érdekelté tenné a munkájukban

-          a céhrendszer felszámolása
o   Mik a céhek?
§  az ipari termelés középkori módja
§  szigorú szabályok vonatkoznak a mesterekre az anyag beszerzésétől a termék eladásáig
§  a céhekben egy mester készíti az árut
o   Milyen módon termeltek ekkor Nyugat-Európában?
§  manufaktúrákban és gyárakban
§  ezek a modern tömegtermelésre berendezkedett üzemek
§  a céhek nem versenyezhetnek ezekkel
§  ha egy ország ipara céhes keretek közt termel, nem lehet versenyképes európai szinten

Iparfejlesztés

-          Miért érzik úgy a reformellenzékiek, hogy fejleszteni kell az ipart?
o   Magyarország a Habsburg Birodalmon belül a mezőgazdasági termékek előállítására szakosodott
§  a Habsburg Birodalom tudatosan hátráltatta a magyar ipar fejlődését
o   ha Európa gazdaságára tekintünk, azt mondhatjuk, hogy az ipar vált a gazdaság fontosabb ágává
§  míg a mezőgazdasági termelés nagyjából hasonlóan folyt, mint pár évtizede, az iparban forradalmi változások játszódtak le
§  az az állam vált gazdaságilag sikeresebbé és erősebbé, amelyik ki tudta használni az ipari forradalmat
§  ezt látták a Nyugat-Európában megforduló magyar arisztokraták is, mint például Széchenyi István

Az infrastruktúra fejlesztése


o   általában a közlekedés kapcsán használjuk
§  minden olyan dolog, ami a szállításhoz szükséges
§  utak, hidak, vasutak
o   de szinte bármely területen használhatjuk ezt a szót, ahol a működési feltételeket jelenti
§  az iskolánkban az infrastruktúrához tartoznak a projektorok, táblák, térképek, informatikaterem
-          Magyarországon milyen állapotban van a közlekedés?
o   nagyon rossz, komoly fejlesztésre szorul

A politikai szabadságjogok kiterjesztése

-          a felvilágosodás eszméi kapcsán beszéltünk ezekről
o   a törvény előtti egyenlőség megteremtése
o   a sajtószabadság megteremtése
§  Mi az, ami a sajtót korlátozta Magyarországon a reformkorban?
·         a cenzúra
·         minden nyomtatásban megjelenő lapot és könyvet előzetesen be kellett mutatni és engedélyeztetni
·         a Habsburg kormányzat által működtetett cenzorok mindent kihúztak, ami ellenkezett az érdekükkel
·         egyes esetekben akár felségsértési pert is indíthattak, ahol börtönbüntetések születtek
·         be is tilthattak kiadványokat

A magyar nyelv és kultúra fejlesztése

-          Melyik az az ága a felvilágosodásnak, amihez a nemzeti kultúra és a nyelv ápolása kapcsolódik?
o   a nacionalizmus, a nemzeti érzés elterjedése
-          Magyarországon ez erősen megjelent a reformkorban
o   terjedtek a magyar nyelvű újságok
o   működött a nyelvújító mozgalom
o   magyar nyelvű drámák és regények jelentek meg
o   magyar nyelvű színházak kezdték meg működésüket
-          kiemelten fontos volt a magyar nyelv szerepe
o   Mi lehetett a magyar ellenzék követelése?
§  az, hogy Magyarországon magyar legyen a hivatalos nyelv, vagyis a közigazgatásban, az országgyűlésen, az oktatásban, a bíróságokon ezt használják
o   Mi volt a hivatalos nyelv ekkor?
§  a latin
§  II. József a németet vezette be, de halálos ágyán visszavonta rendelkezéseit, így a latin maradt a hivatalos nyelv
-          a magyar nyelv hivatalossá tételét széles körben támogatták a nemesek
o   a nacionalizmus ugyanis sok olyan magyar nemest is elért, akik a nemesi előjogok lebontását, a jobbágyfelszabadítást nem támogatták
o   ezt a népszerű törekvést siker is koronázta, ami szinte egyedüli siker a reformkori ellenzék számára
o   1844-ben hivatalos nyelvvé vált a magyar Magyarországon

Unió Erdéllyel


o   Erdély hagyományosan a Magyar Királyság része volt, de a gyakorlatban a Habsburgok nem adták vissza Magyarországnak a török kiűzése után, hanem Bécsből kormányozták
o   a Habsburg uralkodók többször is ígéretet tettek Magyarországnak arra, hogy visszakapja Erdélyt, sőt törvényt is hoztak erről, de a gyakorlatban semmi sem történt
-          Magyarország és a Habsburg Birodalom kapcsolata
o   mind Széchenyi, mind Kossuth és a nemesek is Magyarország jövőjét a Habsburg Birodalmon belül képzelték el
§  de egy alkotmányos alapon működő, modernizált birodalom keretei között
§  Magyarország igazgassa saját magát, a magyar országgyűlésnek felelős nemzeti kormány működjön és ne Bécsből hozzanak döntéseket Magyarországot is érintő ügyekben
§  azt szerették volna, ha Pest egyre nagyobb szerepet kap a birodalmon belül, akár a birodalom központja és a császár székhelye is Magyarországra kerül
o   a magyar nemesek tisztelték a Habsburg királyt is
§  bírálataikat inkább Metternichnek, vagy a magyar kormányszerveknek címezték
§  de ha a királyt bírálták, akkor sem kérdőjelezték meg magyar királyi címét

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

5. osztály_órai jegyzet_A zsidó állam története

7. osztály_órai jegyzet_A jakobinus diktatúra

5. osztály_órai jegyzet_A pun háborúk