6. osztály_házi feladat


A feladat az újkori egyetemes történelemhez kapcsolódik.

a) Párosítsa a forrásrészleteket az ellenreformációhoz/katolikus megújuláshoz kötődő intézkedésekkel (illetve alapelvekkel)! Írja a forrásrészletek betűjelét az intézkedések (alapelvek) mellé! Az egyik intézkedéshez nem talál forrást; ehhez X jelet tegyen! (Soronként 0,5 pont.)

Forrásrészletek:

A) „Továbbra is lehetnek királyságunk területén, s folytathatják kereskedői tevékenységüket, élvezhetik javaikat. Senki sem háborgathatja, senki sem akadályozhatja őket vallásuk ürügyén, feltéve, hogy azt nyíltan nem gyakorolják, és imádság vagy az említett vallás kultusza céljából nem gyűlnek össze.” (A francia kálvinisták vallásgyakorlatáról, XIV. Lajos)
B) „Legyen mindenki arról meggyőződve, hogy az isteni gondviselés őt elöljárói által irányítja és kormányozza, mintha holttest lenne, amelyet bárhová lehet vinni, és amellyel bármit lehet cselekedni.” (Részlet a jezsuiták szabályzatából)
C) „Felségednek az az óhaja, hogy Maastricht városában citadella-erődöt emeltessenek. Az a véleményem, hogy sokkal megfelelőbb volna egy jezsuita iskola felállítása a trón és az oltár ellenségeivel szemben.” (Németalföld helytartója II. Fülöp spanyol királynak)

Intézkedések (alapelvek):

1. A búcsúcédulák árusítását megszüntetik: ………
2. Nagy gondot fordítanak a papok képzésére: ………
3. Korlátozzák a protestánsok vallásgyakorlatát: ………
4. Feltétlen engedelmességet követelnek a rendi vezetőknek: ………

b) A következő forrás a korszak jellemző művészeti stílusára vonatkozik. Írja le a stílus nevét és a hozzá tartozó kép betűjelét! (Elemenként 0,5 pont.)

„Szélsőséges, patetikus, nem egyszer földöntúli emberi érzelmek hangsúlyos ábrázolása válik jellemzővé. A szobrok mozgalmasak, diszharmonikusak, gyakran kihasználják a fény-árnyék hatások nyújtotta illúziókeltési lehetőségeket.” (Lexikoncikk)


A stílus neve: ............................

A kép betűjele: .........................

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

5. osztály_órai jegyzet_A zsidó állam története

7. osztály_órai jegyzet_A kiegezés

7. osztály_órai jegyzet_A jakobinus diktatúra