6. osztály_órai jegyzet_A nagy földrajzi felfedezések hatásai


-          új növények, árucikkek Európába áramlása
o   burgonya, kukorica, paradicsom, paprika, dohány, bab, tök, gyapot, kávé, kakaó
o   sok olyan kultúrnövény került be Európába, amelyek lehetővé teszik a tömegélelmezést
§  például a burgonya, a kukorica

-          a világkereskedelem kialakulása
o   kialakul a négy kontinensre kiterjedő világkereskedelem
§  a kontinensek szorosabban kapcsolódnak egymáshoz
§  az a kialakuló világkereskedelem Európának lesz alárendelve
o   fontosabbá válik a Földközi-tengernél az Atlanti- és Indiai-óceán és az északi tengeri kereskedelmi útvonalak
o   a világkereskedelem rendszere
§  Európa – Ázsia
·         selyem, fűszer, luxuscikkek, gyapot
·         arany, ezüst, fegyverek, iparcikkek
§  Európa – Amerika
·         cukor, kávé, dohány, arany, ezüst
·         ipari késztermékek, gabona, hús
§  Európa – Afrika
·         értéktelen dísztárgyak
·         alkohol
§  Afrika – Amerika
·         a Dél-Amerikában létesített bányákban a nemesfém kibányászása munkaerő igényes
·         az őslakosok nem bírják a nehéz fizikai munkát
·         Afrikában embervadászat, emberkereskedelem kezdődik
·         rabszolgabevitel Amerikába (embertelen utaztatás hajófenéken, összezsúfolva, nagy halandóság mellett), 9-12 millió főt szállítanak át


-          A spanyolok és a portugálok lerabolják az első körben az Újvilágot. A többi állam érzi a lemaradást. Felteszik a kérdéseket: Hogyan lehetne kihasználni ezt az új kontinenst? Hogyan lehet belőle meggazdagodni?
o   Miben van ott hiány?
§  iparcikkek
o   az ipart kell fejleszteni és exportálni az árukat
o   Tehát iparcikkeket kell előállítani, mivel ezeknek nagy piaca alakult ki. Milyen módon termel az ipar ekkor?
§  céh-rendszerben
§  Hogyan készítik a céhekben el az árut?
·         egy ember végzi az egész munkafolyamatot a nyersanyag feldolgozásától a késztermék elkészítéséig
§  Mi a probléma a céhes termelés és a kialakuló piaci helyzet között?
·         a céhek képtelenek voltak a tömegtermelésre, nem tudnák ellátni Amerikát
o   Hogyan lehet többet termelni?
§  a céhes rendszer helyett egy olyat kell kialakítani, ami gyorsabban termel több árut
§  az így kialakult új típusú árutermelési rendszert manufaktúra-rendszernek hívjuk
·         jellemzői
o   a részfeladatokat külön-külön ember végzi
§  a nyersanyag beszerzése más feladata, a cipő alsó részét, felső részét, a cipőfűzőt más készíti, mindenki ugyanazt teszi, mint később a futószalagok mellett s megint más értékesíti az árut
o   műhelyek jönnek létre, ahol többen dolgoznak, hiszen a cél, hogy minél több árut termeljenek

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

5. osztály_órai jegyzet_A zsidó állam története

7. osztály_órai jegyzet_A kiegezés

7. osztály_órai jegyzet_A jakobinus diktatúra