8. osztály_digitális oktatás_A március 29-i feladatok megoldásai
Olvassák el Vámos Miklós Kavargatják a
papírokat című novelláját és oldják meg hozzá a következő feladatokat:
·
Gyűjtsék ki a szövegből azokat az elemeket,
amik azt jelzik, hogy diktatúra volt! (6-8 sorban)
·
Gyűjtsék ki azokat az elemeket, amik azt
jelzik, hogy a szereplőnek volt valamekkora szabadságuk, mozgásterük! (6-8
sorban)
·
Milyen szakmára utal a novella címe? szerkesztő
·
Nézzenek utána és magyarázzák meg, mi a
szövegben előforduló KISZ! Kommunista
Ifjúsági Szövetség, a fiatalokat tömörítő pártállam szervezet
·
Magyarázza meg, mit jelent a novella következő
mondata: „jellemes ember semmit nem vállal ezeknek”! a kommunista diktatúra alatt nem vállalnak komoly állai hivatalt,
munkát
·
Nézzenek utána ki volt és pár mondatban
mutassák be Aczél Györgyöt!
Nézzék meg a következő videót A mások élete
című német filmből és válaszoljanak a következő kérdésekre:
·
Melyik országban játszódik a jelenet? NDK
·
Készítsen vázlatot a „tanóra” anyagából!
Oldják
meg a következő oldalon található angol nyelvű feladatot és küldjék el a
megoldásokat az szmtortenelem@gmail.com címre.
Kádár-korszak
jellemzői
a) a magánéletben
b) második gazdaság
(magánszektor, másodállás)
c) Nem. Pl.: A
hivatalos ideológia közösségi embertípus megteremtését fogalmazta meg. vagy A
hatalom ellentmondásosan kezelte (pl. ideológiailag elítélte,
aktuálpolitikailag támogatta.
Kádár-korszak
a) Pl.
nincs szabadideje; vagy elhanyagolja a családját; vagy a társas
kapcsolatai beszűkülnek; vagy túlhajszolt, egészségügyi állapota romlik.
b) Pl. a
főállás alacsony bére; vagy megélhetési gondok; vagy így jutottak
többletjövedelemhez.
c) Pl.
ellenkezett a társadalmi egyenlőség tanával; vagy a másodállás növelte a
jövedelmi különbséget, így aláásta a rendszer által meghirdetett társadalmi egyenlőséget.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése