8. osztály_digitális oktatás_az április 2-i feladatok megoldásai


Olvassák el a következő szövegeket Novák Dezső egykori válogatott labdarúgó történetéről és oldják meg hozzá a feladatokat!


1.
2.
3.1
3.2
3.3
egyik sem
A kommunista hatalomé a felelősség.



X


Aki besúgó lesz, azt el kell ítélni.


X



Novák jelentései miatt meg is haltak emberek.





X
Novák bűncselekmények elkövetéséről is jelentett.

X




Novák nem önként lett besúgó.
X





Novákot nem lehet elítélni a történtekért.




X


Olvassák el a következő szövegeket Esterhézy Péter Javított kiadás című kötetéből és oldják meg hozzá a feladatokat!
1. Nézzenek utána Esterházy Javított kiadás című könyve keletkezésének, miről szól, miért kellett megírnia – és ezt pár mondatban fogalmazzák meg! Esterházy Péter Harmonia Caelestis címen írt egy nagy regényt a családjáról és apjáról, majd ennek megjelenése után kiderült, hogy apja III/III-as ügynökként jelentéseket írt a környezetéről, erről írt egy új kötetet
2. Pirossal az eredeti ügynöki jelentéseket olvasták, simán az író 50 évvel későbbi megjegyzéseit. Elsősorban melyik történelmi eseményekhez kötődnek a jelentések? az 1956-os forradalom
3. Magyarázza meg a szövegben általam aláhúzott „dolgoztak a fiúk” kifejezést! Kikre vonatkozik ez? az állambiztonságra
4. Milyen sorsa lehetett a kommunista időszakban az Esterházy családnak (gondoljanak arra, hogy milyen társadalmi csoportba tartoztak ők)? arisztokrata csládként az ötvenes években kitelepítették őket, osztályellenségnek minősültek
5. Ki volt „Csanádi”? Esterházy apjának fedőneve volt ez ügynökként

Nézzék meg a következő rövid részletet a Kopaszkutya című filmből és válaszoljanak a következő kérdésekre:
·         Milyen kérdésről vitatkoznak a zenekar tagjai és milyen érvek hangoznak el a vitában?
o   hogy a színpadra felugráló rajongókkal szemben lehet-e fizikai erőszakot alkalmazni
·         Milyen, általunk tanult, a Kádár-korhoz kötődő fogalom juthat eszükbe a jelenek kapcsán?
o   3T

Oldják meg a következő oldalon található angol nyelvű feladatot és küldjék el a megoldásokat az  szmtortenelem@gmail.com címre.

1.      The basic story of the article is a crime. What is it? some parts of Kádár’s skeleton were stolen from his grave

2.      List the people who are asked in the article and write a sentence about their relation to the Kádár era. Gyula Thürmer – he is a Communist politician, so he liked the former regime, Dr. Szerencsés Károly is a university student, he speaks in an objective way of Kádár, Iván László remembers the revolution of 56, so he is against the Kádár regime which emerged after this event, Tálas Péter an expert, speaks objective

3.      List the positive and negative elements of the Kádár regime according to the article.
a.       positive: everyone had work, could study (it is not true), in Hungary there were bigger freedom, than in other counties from the Eastern block and the standard of living was higher, from poor social group people had the opportunity to emerge
b.      negative: the terror after 56, some of the people were more equal than others, the mentality of politics which survive after the fall of Kádár


Szorgalmik:

Oldják meg a következő két feladatot és küldjék el a megoldásokat az  szmtortenelem@gmail.com címre.

Rákosi- és Kádár-korszak



Magyarország a II. világháború után



Nézzék meg a Csinibaba című filmet és válaszoljanak az alábbi kérdésre!
Kössék a film egyes jeleneteihez a következő fogalmakat (röviden mutassák be, melyik jelenethez, hogyan kapcsolódnak a fogalmak):
·         1956-os forradalom pl: a lottószámok beolvasása, Sztálin ujja
·         disszidálás a többség ezért akar Helsinkibe kijutni
·         besúgók az üzemben a Dolák Saly Róbert által alakított figura ügynök
·         cenzúra a lottószámok beolvasása
·         gyáron belüli munkanélküliség többször is előkerül, a melósok beszélgetnek, isznak, kártyáznak
·         3 T a táncdalok a támogatott vagy tűrt kategóriába tartoztak
·         legvidámabb barakk lehetőség volt táncdalfesztivált szervezni, nem volt közvetlen terror

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

5. osztály_órai jegyzet_A zsidó állam története

7. osztály_órai jegyzet_A kiegezés

7. osztály_órai jegyzet_A jakobinus diktatúra